فريادسکوت ما

خانه
آرشيو
پست الكترونيك

سید رسول اسلامی



نویسندگان
سید رسول اسلامی


آرشیو من
خرداد ۸٦
فروردین ۸٦
اسفند ۸٥
بهمن ۸٥
دی ۸٥
آذر ۸٥
آبان ۸٥
مهر ۸٥
شهریور ۸٥
امرداد ۸٥
تیر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
اسفند ۸٤
دی ۸٤
آبان ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤


لینک دوستان
عتیقه جات
مشعل (احمد اسلامي)
يادداشتهاي نه چندان خصوصي(هادي كحال زاده)
آذر (فريد مدرسي)
صميمانه تر(محمدجواد روح)
فرياد زير آب (امير گلشناس)
خدا پسر خدا(مهرداد اسدي)
فقط خدا(بنده خدا)
قدغن(م.م)
مشكات(صادق صدق گو)
اي ايران (علي سميعي زاده)
يادداشت های زيرزمينی(سارا ابراهيمی)
اوهام هفتگی(هفته نامه)
سايت رسمی صادق هدايت
وب نوشت(محمدعلی ابطحی)
عصر يخبندان (علی نيرومندپور
Parish و دگراندیشیهایش::::
نيروانای کوچک(رها و محمد)
کاشونيها
زمانی برای خاموشی
تسليم الهي
خوش انديشی
دست نوشته های يک دانشجو
۱۹۸۴
آه ... اگر آزادي سرودي ميخواند!
جريده
فرياد ناکام (سيامک قلی زاده)
من اشرف مخلوقات(هاله ميرزايی)
لبخندی از خدا(ستاره)
مفت خوری ممنوع!(منيژه غزنويان)
مجمع وبلاگ نويسان اصلاح طلب


آمار وبلاگ


خروجی وبلاگ
  RSS 2.0  




انقلابی ها - ویژه نامه اینترنتی انقلاب۵۷ (شماره دوم)

شاه رفت٬ امام(۱) آمد؛

امام رفت...

(بخش اول)

اشاره : زماني كه سخن از رفت و آمد به ميان مي‌آيد گويي از جرياني گفته مي‌شود كه در حال وقوع است. رفتن شاه و آمدن امام به ايران كه در يك بازه شانزده روزه از ۲۶دي ماه ۱۳۵۷تا ۱۲بهمن ۱۳۵۷رخ داد چنان تغييري در ايران به وجود آورد كه به نظر بسياري از بزرگان جهان و كارشناسان، نه تغيير در ايران كه تغيير در جهان امروز خوانده مي‌شود.  فيدل كاسترو رهبر مردمي انقلاب كوبا در همين مورد گفته است: «انقلاب اسلامي ايران استثنايي بود. شاه را بدون اسلحه بركنار كرديد. فداكاري و شهامت شما عجيب بود. عجيب بود كه مردمي بدون اسلحه قيام كنند. ما حوادث انقلابي را پي‌گيري مي‌كرديم. شما به ما درس خوبي ياد داده‌ايد.»(۲)

اين جريان رفت و آمد پيشينه تاريخي بزرگي را در پشت سر مي‌ديد. پيشينه‌اي كه به زعم بسياري از منتقدان نظام‌هاي سلطنتي، زماني ۲۵۰۰ ساله را شامل مي‌شد و به زعم عده‌اي ديگر بازه‌اي بيش از نيم قرن؛ آن زمان كه بعد از انقلاب مشروطه رضاخان ميرپنج با درايت و هوشياري خود و البته در كنار ضعف و انحطاط سلطنت قاجاريه رداي سلطنت بر تن كرد و تاج پادشاهي را بر سر گذاشت؛ زماني از آغاز قرن چهاردهم هجري شمسي. عده‌اي ديگر نيز در اين ميان به حوادث كودتاي ۲۸مرداد۱۳۳۲ و سقوط دولت دكتر مصدق مي‌نگرند و معتقدند اين پيشينه از فرداي روز كودتا آغاز شده است. 

 به نظر مي‌رسد نظريه‌پردازان گروه اول با هويتي كاملاً اسلامي، تغيير نظام سلطنتي و ايجاد حكومتي اسلامي (۳)را مدنظر قرار داده‌اند و در اين راستا جريان رفت و آمد را آشكار كرده‌اند. اما نظريه پردازان گروه دوم و سوم فارغ از ايده‌هاي گروه قبل شكل‌گيري جريان انقلابي در ايران را بررسي كرده و به اين نتيجه رسيده‌اند كه ايران براي قرار گرفتن در مسير توسعه و تبيين دموكراسي (۴) راهي را از مشروطه آغاز كرده و بعد از فعل و انفعالات سال‌هاي ابتدايي قرن چهاردهم هجري شمسي و علي‌الخصوص وقايع دهه‌ي سي اين حركت انقلابي رشد سريعتري به خود گرفته است.

به عبارتي بعد از روي كار آمدن دولت مصدق و ايجاد جبهه ملي و در ادامه آن ملي شدن صنعت نفت و سپس وقايعي چون انحلال مجلس توسط دكتر مصدق، استعفاي مصدق از نخست وزيري و در نهايت كودتاي نظامي ۲۸مرداد، آتشي در زير خاكستر ايران ايجاد گرديد كه اين آتش بعد از خرداد۱۳۴۲ با درايت و هوشمندي يك روحاني از حوزه علميه به نام آيت الله خميني شعله ور گرديد و منجر به سقوط خاندان پهلوي شد.

 

 پي‌نوشت‌ها

۱- به تعبير پروند آبراهاميان استاد ايراني‌الاصل تاريخ در دانشگاه نيويورك، لقب «امام» را براي آيت‌الله خميني(ره) طرفداران دكتر علي شريعتي رواج دادند: «در اواخر سال ۱۳۵۷ ، محبوبيت آيت الله خميني در ميان طرفداران شريعتي آنچنان بود كه آنان ـ نه روحانيون ـ لقب امام را رواج دادند.» (يروند آبراهاميان / ايران بين دو انقلاب/ نشر ني/ تهران ۱۳۸۳/ ص ۶۵۸و ۶۵۹)

۲- گذشته‌هاي هميشگي/ روزنامه همشهري/ ويژه نامه‌ي بزرگداشت سالگرد انقلاب اسلامي/ بهمن ۱۳۸۴/ ص ۷

۳- اين افراد در سال‌هاي ابتدايي انقلاب با طرح مباحثي چون تغيير نام خليج فارس به خليج ... سعي در نفي چهره‌ي ملي ايران داشته‌اند و شايد بتوان گفت آنها همان كساني باشند كه همواره روياي «حكومت اسلامي» را بر سر داشته‌اند نه «جمهوري اسلامي»

۴- امروزه از دموكراسي در ايران تحت عنوان «مردم سالاري ديني» ياد مي‌شود


سید رسول اسلامی     لینک