فريادسکوت ما

خانه
آرشيو
پست الكترونيك

سید رسول اسلامی



نویسندگان
سید رسول اسلامی


آرشیو من
خرداد ۸٦
فروردین ۸٦
اسفند ۸٥
بهمن ۸٥
دی ۸٥
آذر ۸٥
آبان ۸٥
مهر ۸٥
شهریور ۸٥
امرداد ۸٥
تیر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
اسفند ۸٤
دی ۸٤
آبان ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤


لینک دوستان
عتیقه جات
مشعل (احمد اسلامي)
يادداشتهاي نه چندان خصوصي(هادي كحال زاده)
آذر (فريد مدرسي)
صميمانه تر(محمدجواد روح)
فرياد زير آب (امير گلشناس)
خدا پسر خدا(مهرداد اسدي)
فقط خدا(بنده خدا)
قدغن(م.م)
مشكات(صادق صدق گو)
اي ايران (علي سميعي زاده)
يادداشت های زيرزمينی(سارا ابراهيمی)
اوهام هفتگی(هفته نامه)
سايت رسمی صادق هدايت
وب نوشت(محمدعلی ابطحی)
عصر يخبندان (علی نيرومندپور
Parish و دگراندیشیهایش::::
نيروانای کوچک(رها و محمد)
کاشونيها
زمانی برای خاموشی
تسليم الهي
خوش انديشی
دست نوشته های يک دانشجو
۱۹۸۴
آه ... اگر آزادي سرودي ميخواند!
جريده
فرياد ناکام (سيامک قلی زاده)
من اشرف مخلوقات(هاله ميرزايی)
لبخندی از خدا(ستاره)
مفت خوری ممنوع!(منيژه غزنويان)
مجمع وبلاگ نويسان اصلاح طلب


آمار وبلاگ


خروجی وبلاگ
  RSS 2.0  




شهادت عدالت(فرهنگی - سياسی)

در شهادت عدالت بگرييم...

 

تأمل اندكي در تاريخ ادبيات ايران زمين نشان از آن دارد كه شعراي به نام اين ديار همواره عارف زمانه خود نيز بوده‌اند همچون سعدي، حافظ، مولانا و ...

آنچه باعث همسو بودن ادبيات و عرفان گشته، خروج اين دو از رويه عام و خاص است. به اين معنا كه ادبيات و عرفان، كلمات و مفاهيم را از قالب عامه و معمول خود به قالب خاصه و جديد تعميم مي‌دهد و لذا درك و فهم آنها نياز به تفكر و انديشه دارد.

                                           * * * *

شهادت امام علي (ع) را نيز مي‌توان از قالب عام كلمه كه تنها نگرش به شهادت ايشان دارد خارج كرده و قالبي خاص به آن بخشيد.

اگر علي (ع) را نماد عدالت بگيريم كه بي‌شك همين طور بوده است و ابن ملجم مرادي را نماد دو مظهر عشق دنيوي (عشق به قطام) و تحجر تلقي كنيم و مسجد را نيز در عين حالي كه خانه خداست به عنوان محلي كه مي‌تواند با تلفيق دين و قدرت مورد سوء‌استفاده واقع شود، مي‌توانيم نتيجه جالب توجهي كسب كنيم.

آن گاه كه تحجر (افراط) و دنياگرايي (تفريط) از دين استفاده ابزاري كنند، مي‌توانند كمر عدالت را خم كرده و بشكنند. در اين ميان استفاده از ابزارهاي دين (مسجد ـ تقدس ـ عبادت و ... ) امري ضروري براي محقق شدن اهداف پليد و زشت افرط‌ها و تفريط‌هاست.

عدالت نيز كه در عين محكم و استوار بودن و ريشه در فطرت انسان داشتن نمايي از اعتدال و تعادل را در خود دارد، همواره قرباني افراط و تفريط بوده است.

                                        * * * *

يادمان باشد چشمهايمان را بشوريم و جور ديگر ببينيم.

اگر علي(ع)  آن روز شهيد عدالت شد، امروز ما در عزاي علي(ع)  بايد در شهادت عدالت نيز بگرييم و عزاداري كنيم كه علي و عدالت آينه تمام نماي يكديگرند.

 


سید رسول اسلامی     لینک