انقلابی ها - ویژه نامه اینترنتی انقلاب۵۷ (شماره ششم)

شاه رفت٬ امام آمد؛

امام رفت...

(بخش پنجم)

شايد بتوان با كمي تعمق نقش بعضي از موارد را كه منجر به فروپاشي نظام سلطنتي محمدرضا پهلوي ـ شاهنشاه ايران ـ شد بيش از موارد ديگر در نظر گرفت. شهيد مطهري خود در رساله‌هايي كه درباره انقلاب اسلامي نگارش كرده پاسخ آنها را در «جمهوري اسلامي» بيان كرده است. پاسخ‌هايي كه بي گمان حرف‌هاي خود امام نيز بوده‌اند و مي‌توان نشاني از آنها را در صحيفه نور پيدا كرد.

شهيد مطهري در سخنراني خود در دانشكده ادبيات درباره‌ي آزادي افكار مي‌گويد: «من اعلام مي‌كنم كه در رژيم جمهوري اسلامي هيچ محدوديتي براي افكار وجود ندارد و از به اصطلاح كاناليزه كردن انديشه‌ها، خبر و اثر نخواهد بود. همه بايد آزاد باشند كه حاصل انديشه‌ها و تفكرات اصيلشان را عرضه كنند.»۱۸

و درباره‌ي آزادي احزاب از جانب امام (ره) مي‌گويد: «رهبر و امام ما مكرر گفته‌اند در حكومت اسلامي احزاب آزادند، هر حزبي اگر عقيده غير اسلامي هم دارد، آزاد است.»۱۹

مطهري در سخنراني مسجد الجواد در فروردين ۵۸ درباره‌ي ماهيــت عدالت‌خواهــي انقلاب ۲۰ سخن مي‌گويد:

«اين انقلاب به شرطي در آينده محفوظ خواهد ماند و به شرطي تداوم پيدا خواهد كرد، كه قطعاً و حتماً مسير عدالت‌خواهي را براي هميشه ادامه بدهد. يعني دولت‌هاي آينده واقعاً و علناً در مسير عدالت اسلامي گام بردارند، براي پر كردن شكاف‌هاي طبقاتي اقدام كنند، تبعيض‌ها را واقعاً از ميان بردارند.»۲۱

اگر چه اكنون تنها دو عامل آزادي (آزادي افكار و آزادي احزاب) و عدالت‌خواهي از پروژه‌هاي منجر به سقوط نظام شاهنشاهي مطرح گرديد كه مي‌بايست در نظام جمهوري اسلامي تعابيري متفاوت مي‌يافت. اما گريزي نيست كه برآورد و ميانگيني از عملكرد نظام جمهوري اسلامي در ۲۷ سال اخير و علي‌الخصوص در سال‌هاي بعد از رحلت امام (ره) چيزي جز اين را نشان مي‌دهد.

ذكر اين نكته نيز ضروري است كه سال‌هاي ابتدائي انقلاب به دليل ناآمادگي جمهوري اسلامي و عدم ثبات، كشمكش‌ها و برخوردهاي موجود طبيعي مي‌نمود كه تا قرار گرفتن انقلاب در مسير تداوم خود بسياري مي‌روند و بسياري ديگر جاي آنها را پر مي‌كنند.

در جريان رفت و آمد نظام سلطنتي و جمهوري اسلامي، ما با چالش‌هاي گذشته كه منجر به سقوط نظام سلطنتي شد و چالش‌هايي همچون قبل كه تنها در ماهيت قلب شده‌شان با هم تفاوت دارند، مواجه هستيم:

fake-students-2.jpg 

- عدم وجود آزادي در معناي حقيقي آن (آزادي انديشه، آزادي قلم و آزادي احزاب).

ـ نفوذ بيش از حد دين در دولت و سياست: در سال‌هاي ابتدايي انقلاب، امام روحانيون را از ورود به حوزه دولت و سياست منع مي‌كرد و طبق انديشه‌هاي ابتدايي انقلاب قرار بر اين بود تا روحانيون بعد از انقلاب مصدر نظارت را براي خود در نظر بگيرند اما مشاهده مي‌شود كه مروز روحانيت در تمام اركان دولتي نفوذ كرده است و اشتباه نيست اگر گفته شود سنگر هدايت و ارشاد (وظيفه اصلي روحانيت) خالي مانده است.

ـ كوشش براي محو فرهنگ ايراني و مصادره تمام آن به نفع فرهنگ اسلامي.

ـ ازدياد متهمان سياسي و وجود زندان‌هاي سياسي كه اكثر اين افراد همواره از مدافعين جمهوري اسلامي به شمار مي‌روند.

ـ تبعيض سياسي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي.

ـ تسلط عناصر مسلمان‌تر(!) بر عناصر مسلمان در دولت و ساير دستگاه‌ها.

ـ نقص آشكار قانون اسلامي و ...

به زبان بهتر مي‌توان گفت مصاديق بالا نشان از آن دارد كه نظام جمهوري اسلامي اگر چه بر روي دوش نظام سلطنتي قرار گرفته است اما همچنان تا رسيدن به «جمهوري» واقعي ۲۲ فاصله دارد.

ادامه دارد

 

پي‌نوشت‌ها

۱۸- مرتضي مطهري/ پيرامون انقلاب اسلامي/ انتشارات صدرا/ بهمن ۱۳۷۸/ ص ۱۱

۱۹- همان/ ص ۱۷

۲۰- منظر عدالت‌خواهي انقلاب بعد از ۲۷سال توسط دكتر محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهور ايران مجدداً بيان شده است. شايد بتوان گفت ايشان تعريفي جديد از عدالت در ذهن خود دارند كه متفاوت از رؤساي جمهور قبل بوده است و اگر نپذيريم عدالت ايشان همان عدالت ابتداي انقلاب است جاي سؤال پيش مي‌آيد كه آيا ۱۶سال انقلاب در اختيار انقلابي‌هاي ضد انقلاب بوده است؟

۲۱- پيرامون انقلاب اسلامي/ پيشين/ ص ۵۹

۲۲- به تعبير امام نظام جمهوري اسلامي نظامي همانند ديگر جمهوري‌هاست تنها روح حاكم بر قوانين، اسلامي است و احكام متكي بر اسلام است. (صحيفه نور/ جلد چهارم/ ص ۴۷۹)

/ 10 نظر / 10 بازدید
دوستدارسيد

باران که بروی گونه ها می بارید امروز چه خوب و با صفا می بارید ایکاش برای شادی قلب حسین آنروز به دشت کربلا می بارید ایکاش ابالفضل نمی رفت فرات باران به فراز خیمه ها می بارید ایکاش از اینهمه فقط یک قطره بر گونه ی خشک بچه ها می بارید ای وای که چشم زینب می دید باران که ز نوک نیزه ها می بارید..... مطالبتون مثل همیشه زیباست التماس دعا

جليل

سلام باز هم عالی بود به اميد تحقق تمامی آرمانهای انقلاب راستی ميتونم دليل علاقه شما را به بحث انقلاب بپرسم؟

ستاره

سلام. خوبيد؟ وبلاگ پر محتوايی داريد. اميدوارم هميشه موفق باشيد. راستی؛ منم چپ دستم خوش باشيد

آرش

گفته بودی با صبری نیم قرنی مشکلاتمان حل می شود ولی قرنها نیز برای این مردمان کافی نیست !واقعا همه فكر مي‌كردند آن چه پس از انقلاب شكل خواهد گرفت، فضاي آزادي عقيده و بيان است. اما ديري نپاييد كه اين تصور فرو ريخت و ماركسيست‌هاکه امام قول آزادی به آنها داده بوداجازه‌ي ابراز عقيده نيافتند. اگر بگوييم آن سال‌ها، دوران انقلاب بود و تأسيس و امكان شكل‌گيري چنين فضايي نبود، اكنون كه دوران استقرار و تثبيت است چه؟ اين نكته را نيز فراموش نكنيم كه، هميشه سنت شكل‌گرفته تداوم مي‌يابد و سنت پس انقلاب عدم پذيرش صداهاي ديگر بود. مگر در همان سال‌هاي اول انقلاب و در دوران امام با موج عظيم بستن روزنامه‌ها مواجه نشديم. اين موج يك بار ديگر در سال‌هاي اوليه‌ي اصلاحات نيز رخ داد و بهانه نيز توطئه و حمايت‌ خارجي از روزنامه‌ها بود؛ ادعايي كه هيچگاه در هيچ دادگاهي طرح نشد؛ آن هم روزنامه‌هايي كه گردانندگان آن ماركسيست‌ها نبودند، بلكه بچه‌هاي انقلابي‌اي بودند كه در جنگ نيز شركت فعال داشتند و مسؤوليت‌هاي گوناگوني را در انقلاب و استقرار نظام جمهوري اسلامي عهده‌دار بودند. آزادي از ديدگاه رایج در مملکت مامصلحت است نه حقيقت.

سيد آرش

نزدیکترین راه رسیدن به الله ، حسین است زندگي نامه ي سيد جواد حتما يه سر بزنيد

بهاره

سلام حالتون؟ ممنون که اومدين من اپم بای

گلبانگ سحر

توجّه توجّه يه سوال و ۸ جايزه ! سوال مسابقه : ريشه های کم توجهی يا بی توجهی به نماز چيه؟ و راهکارتون؟

گلبانگ سحر

سلام مطالبتون بسيار جامع اما فونتتون بسيار ريز و ناخواناست

حسای اسمونی

سلام متاسفانه به راحتی خوانده نمی شود لذا من برداشتم را از این مطلب در موقع مناسب خدمتان عرض می نمایم یاحق

مهرو

تاريخ تاريخ تاريخ چرا عبرت نمی گردد؟