انقلابی ها - ویژه نامه اینترنتی انقلاب۵۷ (شماره دهم)

یا روسری یا توسری

بررسی تاثیر انقلاب۵۷ بر وضعیت حجاب در ایران

حجاب در میان ایرانیان ریشه‌ای دیرینه دارد و با بررسی پوشش ایرانیان باستان45.jpg می‌توان دریافت که پوشش در آن زمان امری کاملا پسندیده و قابل احترام بوده است. با ورود اسلام به ایران اما حجاب ایرانیان تغییری نکرد.... در ادامه و با انحطاط فرهنگی رو به افزایش در ایران زنان همچون کالایی باارزش؟! درون خانه‌ها محبوس شدند و این امر در دوران قاجار به اوج خود رسید... با روی کار آمدن رضاخان و تلاش او برای مدرنیته غیرعقلایی که بیشتر به ظواهر اهمیت داده می‌شد تا باطن و ریشه‌ها٬ حجاب به کلی محو گردید... کشف حجاب رضاخان با مخالفت بسیاری از مردم سنتی و از جمله روحانیون مواجه شد. بعد از آن و در سال‌ ۱۳۳۲ عده‌ای از زنان مذهبی روشنفکر با پیش کشیدن حجاب اسلامی که شامل مانتو و شلوار می‌شد٬ عرصه میانه‌ای را در پیش گرفتند. آنها ترجیح دادند بدون اعتنا به سنت غیرقابل دفاع که زن را در پوششی کامل محو می‌کرد و همچنین جهت ابراز مخالفت با سیاست‌های پهلوی که سنت را کاملا نفی می‌کرد٬ قرائت خود را عمل نمایند که البته با مخالفت بسیاری از روحانیون آن مقطع مواجه شد.

znlico.jpgبا شعله‌ور شدن آتش انقلاب اما زنان همدوش مردان پا به عرصه فعالیت‌های انقلابی نهادند و در میان آنان هر سه گروه این زنان حضور داشتند. به طوری که امام در یک بیان انقلابی نقش زنان را در انقلاب پررنگ‌تر از نقش مردان بیان نمودند. کلامی که کمتر از سوی روحانیون شنیده شده بود...

با پیروزی انقلاب٬ زنان با هر تیپ و حجابی خود را سهیم در انقلاب می‌دانستند و می‌خواستند سهم خود را از شعار استقلال٬ آزادی٬ جمهوری اسلامی داشته باشند. اما به مرور ورق انقلاب به نفع بنیادگرایان و علیه آنانی که عقیده‌ای به حجاب نداشتند٬ برگشت.

«حجاب؛ نباید٬ شاید٬ باید...» زیباترین تعبیر بر این تحلیل است... در سال ابتدائی پیروزی انقلاب زنان خود نوع پوششان را انتخاب می‌نمودند(نباید). بعد از آن ورود زنان بی‌حجاب به ادارات ممنوع گشت(شاید) و در نهایت حجاب اجباری شد و «بی‌حجابی» جرم تلقی شد(باید).

از آن زمان وضعیت عطف به ماسبق گردید و ایران مجددا «حجاب قاجاری» را تجربه کرد. به مرور و با افزایش دنیای ارتباطات٬ انتظارات زنان افزایش یافته و وضعیت حجاب و پوشش به مرز بحران و انفجار رسید که انفجار آن با پیروزی سید محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری دوم خرداد۷۶ مقارن گشت.

می‌توان گفت که امروز پدیده بی‌حجابی باید نه به عنوان یک موضوع فرهنگی بلکه به عنوان موضوعی سیاسی مورد تجزیه و تحلیل واقع شود چرا که بسیاری امروز برای مخالفت با سخت‌گیری‌ها و محدودیت‌های موجود و نبود آزادی بیان ترجیح می‌دهند از این طریق مخالفت خود را با سیاست‌های حاکم بر کشور اعلام نمایند. و ادامه این سیاست‌ها می‌تواند موضوع را حساس‌تر نماید و تلاش درون حکومتی برای ایجاد مد و پوشش ملی نمی‌تواند راهکاری موثر قلمداد شود.

در این میان نگاهی به عملکرد صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و به تعبیری نامانوس «رسانه ملی» خود گویای واقعیتی آشکار است. آنجا که همواره پوشش چادر حجاب برتر معرفی شده و انسان‌های خوب و دیندار همواره چادر بر سر می‌کنند. شاید زمان آن فرارسیده باشد که انتخاب پوشش را همچون حقی به خود زنان واگذار کرد تا آنان خود انتخاب کنند و هیچ شکی نیست که زن ایرانی همواره بهترین و اثرگذارترین انتخاب را خواهد داشت. دیگر دوران پدرسالاری در این مورد به سر آمده است.

w8w3h5.gif

/ 19 نظر / 4 بازدید
نمایش نظرات قبلی
علی

با هر نوع محدوديت اين گونه مخالفم.

سها

نمونه يك بايد اونهم از نوع افراطي : حتما يه كم مو بيرون بندازيد وبريد بيمارستان خاتم الانبيا ببينيد چطور برخورد مي كنن

آريا

حاكم دبي: درآمد نفت تنها 3 درصد از كل درآمد این کشور است - «شيخ محمد بن راشد آل مكتوم» شنبه ‌شب در جمع خبرنگاران گفت: اين امارت در سال‌هاي گذشته به پيشرفت‌هاي قابل توجهي در بازسازي ساختار اقتصادي دست پيدا كرده است به طوري كه در پايان سال ‪ ۲۰۰۶‬سهم بخش‌هاي غير نفتي در اقتصاد دبي به ‪ ۹۷‬درصد رسيد. سهم بخش‌هاي غيرنفتي دبي در سال ‪ ۲۰۰۰‬حدود ‪ ۹۰‬درصد بود. وي همچنين هدف اين برنامه‌ريزي را تحكيم جايگاه دبي در اقتصاد جهاني و حفظ ميانگين رشد اقتصادي سالانه ‪ ۱۱‬درصد عنوان كرد و افزود: تا سال ‪۲۰۱۵‬ درآمد داخلي امارت دبي به ‪ ۱۰۸‬ميليارد دلار و سهم درآمد سرانه هر فرد تا سقف ‪ ۴۴‬هزار دلار افزايش خواهد يافت.

مهدی

سلام.خوبی؟دفتر عشق آپديت شد.منتظر حضور گرمتون هستم.شاد باشيد.يا حق

فطرس

عزيز دل برادر با جامعه ای که قشری گراست اين گونه بر خورد اشتباه است. جامعه ی ايران يک جامعه ی آنارشيستی است ....اگر خواستی بيشتر با هم بحث خواهيم کرد...

ستاره

سلام. موضوع خوبی انتخاب کردی. موضوع ناب و جنجالی بعضيارو آتيشی کرد. بگذريم. معذرت به جهت تاخيرم. و ممنون که بهم سرزدی.منتظرت هستم.

ماری

سلام آقا رسول حجاب بدون فلسفه ی واقعيش چيزی جز محدوديت نيست کاش معنا رو در مي یافتيم

منصوره

سلام ممنون از حضور گرمت در وبلاگم مطالبت عاليه . ولی عنوان ويژه نامه انقلابی خيلی برام غلط انداز بود. اعتراف می کنم که نمی خواستم وبت را بخونم فکر کردم يک مشت حرف تکراری است. به هرحال شرمنده بابت تاخيرم. البته که اون حالت ‹نبايد› كه گفته بوديد هركس خودش حجابش را انتخاب كنه خيلي عالي و قشنگه ولي به نظر من در كنار اون بايد فرهنگ ديني و اعتقادي افراد را هم بالا برد . پايدار باشي

نفيسه

حجاب اجباری معنای حجاب را ندارد ... مخصوصا روسری اجباری ....در قران از پوشش بدن به عنوان حجاب وروسری به عنوان علامت پاکدامنی برای مومنان مسلمان ياد شده است ...و من يه شخصه مسلمانيم را نشان خواهم داد وبه آن افتخار می کنم ...ولی نمی خواهم بی اسلامان و یا حتی در مواردی بی عفتان و بدکاره ها نيز علامت اسلام بر سر بگذارند . ولی در جامعه بی بند و باری و عريانی و آزادی نامحدود جنسی را نمی پسندم. زنان ايزانی از بی عفتی بی زارند ولی اگر مسلمان نباشند پرچم اسلام را بر دوش نمی کشند.

[سبز][سبز][سبز]